Sportia Areena - ilmainen klubi kaikesta liikunnasta kiinnostuneille. Liity nyt

Hyödyllistä tietoa pyöräilystä 


Oikea pyörä jokaiselle
Pyöräkauppaan astunut kuluttaja on pian sananmukaisesti pää pyörällä. Esillä on kymmeniä tai satoja eri malleja, ja ensi näkemältä niistä on vaikea löytää merkittäviä eroja. Pyörämallien kirjo on hallittavissa ja onnistunut valinta perustuu muutaman keskeiseen kysymykseen. Pyörän on sovittava ajajansa tarpeisiin.
Pyörämainoksia katseleva kuluttaja ihmettelee monia uusia mallinimiä. Osa niistä ei ole tuttuja, jos edellisestä käynnistä pyöräkaupassa on kulunut jo vuosia. Hämmennys voi kasvaa edelleen, kun kaupassa edessä on kymmenien metrien pituiset pyörärivistöt. Ensi näkemältä ainoat erot ovat värityksessä.

Erilaisia pyörämalleja on paljon ja se herättää kysymyksen miksi niitä on oltava niin paljon. Runko, kaksi pyörää, ohjaustanko ja satula, mitä muuta siinä tarvitaan ja miten näitä voidaan niin sekoitella, että tarjolla on satamäärin malleja?

Kysymykseen on helppo vastata.
Pyöräily on niin monipuolinen ja moneen tarkoitukseen sopiva laji, että eroja täytyy olla. Pyörä on arkinen kulkuneuvo ja äärimmilleen viritetty harrastus- ja kilpaväline tai kaikkea siltä väliltä, joten tarvetta ei kateta muutamilla malleilla. Onnistunut mallivalinta alkaa siitä, että ostaja selvittää tarkasti mihin tarkoitukseen hän pyörän hankkii ja millainen hän on ajajana. Ammattitaitoinen myyjä kysyy tarkentavia kysymyksiä ja pian ollaan katsomassa valikoimaa, jossa on enää viisi - kymmenen pyörää.
Rehellisyys ei ole pahitteeksi omien tarpeiden määrittelyssä.
Paras arkipyörä
Suurin osa pyöräilijöistä tarvitsee arkisille työ- ja koulumatkoille sopivan citypyörän. Pyörä on tukeva, mukava ja hyvin varusteltu. Renkaiden koon voi valita ajonopeuden mukaan, mitä kovempi vauhti, sitä kapeammat renkaat. Citypyörissä on runsaasti uutta ja käytännöllistä tekniikkaa. Pyörässä voi olla napadynamo, rumpujarrut ja automaattivaihteet. Tavarakori- ja -teline tuovat käytännöllisyyttä ja uusien maalaustapojen tuoma hohto kestää vuosikaudet. Monet väheksyvät arkikäyttöön hankitun pyörän laadun merkitystä ja pyrkivät etsimään halpoja ratkaisuja. Väärin, koska juuri arkiajossa pyörä suorastaan tuo euroilla mitattavia etuja. Pyörän hankinta on pitkäaikainen investointi, jonka vuosikustannukset jäävät vähäisiksi.

Alkavan ajokauden trendit seurailevat osin muodin linjoja. Lähes joka merkillä on retromalleja 1960- ja 1970 -luvuilta. Värit hohtavat ja valkoisen eri sävyjä on paljon.
Vauhtia hybrideillä
Maasto- ja retkipyörän välimaille kehittynyt pyörämalli, hybridi, on osoittautunut oivalliseksi arkipyöräksi vähän pitemmille työmatkoille. Samalla se sopii kuntoiluun ja retkeilyyn. Hybridissä on 24-27 vaihdetta, noin 35-milliset renkaat ja pyörän saa joko varustettuna tai ilman.
Hybridistä on kehittynyt suosittu pyörämalli, joka soveltuu niin miehille kuin naisillekin. Hybridillä ajetaan työmatkoja ja kuntoajoa. Urheilullisissa hybrideissä on jo kapeat kilparenkaat ja nämä mallit sopivat kuntoiluun. Äärimmäisellä rajalla ovat fitnesspyörät, jotka ovat suoralla ohjaustangolla varustettuja kilpapyöriä. Maastopyörä on edelleen koululaisten suosima yleispyörä. Maastopyörien kehitys on ollut huimaa, ja tarjolla onkin monia erilaisia versioita, jotka on räätälöity maastopyöräilyn eri alalajeihin. Maastoajon perusmalli on etujousitettu ja jäykkäperäinen pyörä, mutta täysjousitettujen mallien suosio kasvaa harrastajien piirissä.

Lajin saloihin perehtynyt erottaa XC-, DH-, freeride-, freestyle- ja dirtpyörät. Jokaisella on omat piirteensä ja mallit ovat äärimmäisen teknisiä pyöriä. Maastopyörien tekninen kehitys on kohdistunut erikoisesti jarruihin ja jousitukseen. Levyjarrut alkavat olla enemmän sääntö kuin poikkeus urheilullisessa maastopyörässä. Maantiekilpapyörien suosio kuntoiluvälineenä on kasvussa. Äärimmilleen pelkistettyä, puhdasta voimaa ja vauhtia palvelevaa pyörää on tarjolla eritasoisina malleina. Kilpapyörä maksaa jotain 800 - 6 000 euron väliltä. Kevyimpien maasto- ja kilpapyörien materiaalina käytetään yhä enemmän hiilikuitua, joka on kevyt, äärimmäisen kestävä, mutta vaimentava materiaali.
Nainen ei ole pieni mies
Pyörän käyttäjien enemmistö on naisia. Pyöräala on ollut niin miehinen, että vasta viime vuosina on suunniteltu aidosti naisten tarpeiden ja toiveiden mukaisia pyöriä.
Joku naisten pyöriin vakavasti paneutunut valmistaja totesi esitteessään, että "nainen ei ole pieni mies", ja tämä näkyy parhaiden pyörien suunnittelussa.
Naisten citypyörät on tehty alun perin naisille, mutta maasto- ja kilpapyörät tehtiin pitkään miesten malleina, joista pienimmät oli tarkoitettu naisille. Nyt naisten mallien rungot on mitoitettu aidosti naisten kehon mukaan. Samalla tavalla naisille löytyy omat kypärät, vaatteet, ajokengät ja muut varusteet. Näitäkään ei ole tehty yksin kokoja pienentämällä, vaan aidosti naisten mittojen mukaan ja oikein muotivärein.
Ammattimyyjä työhön
Pyörämallien paljous ei ole mikään ongelma, kun pyörän ostoa suunnitteleva kuluttaja lyöttäytyy ammattimyyjän puheille. Jo lyhyt tarpeiden kartoitus tiivistää tutustumisen lyhyeen pyörärivistöön.
Pyörän koon valinta ei ole vaikeaa, ja parhaiten se onnistuu myyjän avustuksella. Koon merkitys korostuu mitä urheilullisemmasta pyörästä on kysymys.
Ammattimyyjän kanssa kannattaa keskustella omista henkilökohtaisista mieltymyksistä. Jos joku asia ei miellytä muuten sopivassa pyörässä, voi myyjä löytää sopivan ratkaisun vaikka osia
muuttelemalla.